Cele i dzialania
Przebieg realizacji projektu
Beneficjenci
Wydatki kwalifikowane
|
Raport z realizacji „Programu stypendialnego – Wiatr w Żagle”
edycja II(format .doc, 152 KB)
Raport z realizacji „Programu stypendialnego – Wiatr w Żagle”
edycja I(format .pdf, 129 KB)
Uczniowie złożyli 23 wnioski z prośbą o dofinansowanie w postaci
stypendium. Wnioski zostały przedstawione Komisji Stypendialnej,
która została powołana 1 grudnia 2004r. Następnie przeprowadzono
weryfikację formalną wniosków. Maksymalna wysokość stypendium mogła
wynieść 100 złotych. Głównym kryterium wyboru stypendystów był
dochód, który nie mógł być większy niż 250 złotych na jednego
członka rodziny.
Prezydent Miasta Stalowa Wola zatwierdził stypendia dla 18 uczniów,
którzy spełniali niezbędne warunki formalne. Wysokość stypendiów
zgodnie z Regulaminem uzależniono od dochodu na osobę w rodzinie
oraz wyników w nauce.
Stypendia
Zgodnie z raportem Dyrektora Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego
w Stalowej Woli, z dnia 17 stycznia 2005r., stypendia dla uczniów, w
ramach „Programu stypendialnego – Wiatr w Żagle” zostały wypłacone w
dniu 28 grudnia 2004r. Wypłata stypendiów obejmowała miesiące:
listopad i grudzień.
Za poszczególne miesiące wypłacono stypendystom łącznie:
- listopad - 1662,68 złotych,
- grudzień - 1750,00 złotych.
W miesiącu listopadzie, podobnie jak w grudniu refundowano uczniom
przede wszystkim:
- koszty biletów miesięcznych (odpowiednio 58,5% i 53% ogółu
refundacji)
- zakup strojów sportowych i obuwia sportowego (odpowiednio 25,2% i
18,6% ogółu kosztów)
- koszty podręczników, książek do nauki języków obcych, słowników
(odpowiednio 14% i 20,5% przyznanych stypendiów).
Warsztaty
Oprócz rezultatów projektu w postaci wypłat stypendiów w projekcie
„Program stypendialny – Wiatr w Żagle” założono również rezultaty
miękkie. Są nimi:
- rozwijanie osobowości młodego człowieka, który jest świadomy
swoich wyborów,
- zdobywanie umiejętności z zakresu aserytywności i walki ze
stresem.
Te cele są realizowane poprzez warsztaty zorganizowane dla klas
liceum na terenie Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego.
Dotychczas zostały zorganizowane następujące spotkania:
- „Stres pod kontrolą” – liczba uczestników 15 osób
- „Uczeń aserytywny i twórczy” – liczba uczestników 15 osób.
Ponadto stypendyści uczestniczą aktywnie w akcjach liderskich i
wolontariacie na terenie szkoły i miasta zdobywając doświadczenie,
które będzie mogło być wykorzystane przy wyborze dalszego kierunku
kształcenia. Wiele osób należy również do „MŁODZIEŻOWEGO CENTRUM
WOLONTARIATU”. Uczniowie pobierający stypendium i uczęszczający do
klas maturalnych uczestniczą także w zajęciach fakultatywnych
przygotowujących do zdania Nowej Matury.
Spotkania ze stypendystami i ich rodzicami
W czasie pierwszego semestru na terenie szkoły odbyły się 4
spotkania z młodzieżą, która ubiegała się o otrzymanie stypendium z
Unii Europejskiej – „Program stypendialny – Wiatr w Żagle”. Po
złożeniu dokumentów i otrzymaniu wykazu uczniów, którym przyznano
stypendium odbyły się 2 spotkania informacyjne oraz 4 spotkania z
młodzieżą, na których zostały omówione zasady refundowania
zakupionych rzeczy. Uczniowie dowiedzieli się również, co można
zakupić i jakie dokumenty księgowe powinni przedstawić, aby
udokumentować poniesione koszty.
Na terenie szkoły odbyły się także w czasie wywiadówek 3 spotkania
informacyjne z rodzicami dzieci pobierających stypendium.
W okresie wypłacania stypendiów stypendyści spotkali się również z
pedagogiem szkolnym (koordynator działań stypendium „Wiatr w Żagle”
na terenie szkoły) na indywidualnych spotkaniach konsultacyjnych.
Spotkania organizowane były w celu szczegółowego omówienia możliwych
do zrefundowania w ramach projektu kosztów oraz przeanalizowania
wątpliwości i odczuć beneficjentów związanych z projektem.
Zajęcia dodatkowe
Stypendyści mieli również możliwość skorzystania z alternatywnych
form spędzania wolnego czasu w wymiarze 22 godzin tygodniowo, w
zajęciach sportowo rekreacyjnych oraganizowanych przez szkołę na
Sali gimnastycznej i na ściance wspinaczkowej.
Ankiety
Wśród stypendystów i ich rodziców przeprowadzono ankiety dotyczące
ich odczuć związanych z realizacją projektu „Program stypendialny –
Wiatr w Żagle”.
Ankieta 1
Ankieta została przeprowadzona wśród 18 uczniów pobierających
stypendium.
Spośród ankietowanych uczniów 14 osób uznało, iż stypendium pomaga
im w zdobywaniu pomocy edukacyjnych natomiast 4 osoby uznały, iż
stypendium nie jest im pomocne w tym zakresie.
Dla 4 osób kwota stypendium jest wystarczająca, natomiast 14 osób
otrzymywana kwota nie satysfakcjonuje.
Ponadto w omawianej ankiecie uczniowie wskazali następujące plusy
otrzymywania stypendium:
- zwrot kosztów zakupu biletu miesięcznego,
- zwrot kosztów zakupu pomocy edukacyjnych,
- zwrot kosztów zakupu stroju sportowego.
oraz minusy:
- dostarczanie faktur,
- nie wypłacanie w terminie stypendium,
- za mało kosztów rzeczy refundowanych,
- za mała kwota stypendium.
Uczniowie przedstawili również w ankiecie swoje propozycje kosztów,
które powinno pokrywać stypendium:
- obuwie i odzież młodzieżową,
- wpłaty na komitet rodzicielski i ubezpieczenie,
- koszty wycieczek szkolnych,
- tusz do drukarki i inne części do komputera,
- koszt zakupu programów komputerowych,
- koszty związane z Internetem.
Jednocześnie wszystkie ankietowane osoby zgodnie stwierdziły, iż
gdyby miały taką możliwość wzięłyby udział w II edycji „Programu
stypendialnego – Wiatr w Żagle”.
Ankieta 2
Ankieta została przeprowadzona wśród rodziców uczniów pobierających
stypendium (łącznie ankietowano 18 osób).
15 osób spośród rodziców stypendystów uważa, iż poprawiła się
sytuacja materialna ich rodziny w związku z uczestnictwem w
projekcie, natomiast 3 osoby są przeciwnego zdania.
Spośród ankietowanych 12 osób uważa, iż projekt wpłynął pozytywnie
na wyrównanie szans edukacyjnych uczniów w nim uczestniczących,
natomiast 6 osób uważa, że projekt takiego wpływu nie miał.
8 osób uważa, ze projekt przebiega prawidłowo ale są niedogodności w
postaci nieregularnych wypłat stypendium, natomiast 10 osób uważa iż
projekt nie przebiega prawidłowo.
Rodzice stypendystów w związku z projektem wskazują na następujące
problemy:
- brak pieniędzy na zakup rzeczy refundowanych,
- zdobywanie faktur,
- nadmierna biurokracja.
Główne obawy, z jakimi borykają się ankietowani dotyczą
nieterminowych wypłat stypendium.
Równocześnie rodzice przedstawili, następujace sugestie:
- skonkretyzowanie terminu wypłat,
- rozszerzenie listy kosztów refundowanych,
- zwiększenie kwoty stypendium,
- zniesienie faktur.
|
|