strona główna informacje
o projekcie
dokumenty udział UE
w projekcie
linki kontakt

Cele i dzialania

Przebieg realizacji projektu

Beneficjenci

Wydatki kwalifikowane


Raport z realizacji „Programu stypendialnego – Wiatr w Żagle”
edycja II
(format .doc, 152 KB)


Raport z realizacji „Programu stypendialnego – Wiatr w Żagle”
edycja I
(format .pdf, 129 KB)

Uczniowie złożyli 23 wnioski z prośbą o dofinansowanie w postaci stypendium. Wnioski zostały przedstawione Komisji Stypendialnej, która została powołana 1 grudnia 2004r. Następnie przeprowadzono weryfikację formalną wniosków. Maksymalna wysokość stypendium mogła wynieść 100 złotych. Głównym kryterium wyboru stypendystów był dochód, który nie mógł być większy niż 250 złotych na jednego członka rodziny.
Prezydent Miasta Stalowa Wola zatwierdził stypendia dla 18 uczniów, którzy spełniali niezbędne warunki formalne. Wysokość stypendiów zgodnie z Regulaminem uzależniono od dochodu na osobę w rodzinie oraz wyników w nauce.

Stypendia

Zgodnie z raportem Dyrektora Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego w Stalowej Woli, z dnia 17 stycznia 2005r., stypendia dla uczniów, w ramach „Programu stypendialnego – Wiatr w Żagle” zostały wypłacone w dniu 28 grudnia 2004r. Wypłata stypendiów obejmowała miesiące: listopad i grudzień.

Za poszczególne miesiące wypłacono stypendystom łącznie:

- listopad - 1662,68 złotych,
- grudzień - 1750,00 złotych.

W miesiącu listopadzie, podobnie jak w grudniu refundowano uczniom przede wszystkim:

- koszty biletów miesięcznych (odpowiednio 58,5% i 53% ogółu refundacji)
- zakup strojów sportowych i obuwia sportowego (odpowiednio 25,2% i 18,6% ogółu kosztów)
- koszty podręczników, książek do nauki języków obcych, słowników (odpowiednio 14% i 20,5% przyznanych stypendiów).

Warsztaty

Oprócz rezultatów projektu w postaci wypłat stypendiów w projekcie „Program stypendialny – Wiatr w Żagle” założono również rezultaty miękkie. Są nimi:

- rozwijanie osobowości młodego człowieka, który jest świadomy swoich wyborów,
- zdobywanie umiejętności z zakresu aserytywności i walki ze stresem.

Te cele są realizowane poprzez warsztaty zorganizowane dla klas liceum na terenie Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego. Dotychczas zostały zorganizowane następujące spotkania:

- „Stres pod kontrolą” – liczba uczestników 15 osób
- „Uczeń aserytywny i twórczy” – liczba uczestników 15 osób.

Ponadto stypendyści uczestniczą aktywnie w akcjach liderskich i wolontariacie na terenie szkoły i miasta zdobywając doświadczenie, które będzie mogło być wykorzystane przy wyborze dalszego kierunku kształcenia. Wiele osób należy również do „MŁODZIEŻOWEGO CENTRUM WOLONTARIATU”. Uczniowie pobierający stypendium i uczęszczający do klas maturalnych uczestniczą także w zajęciach fakultatywnych przygotowujących do zdania Nowej Matury.

Spotkania ze stypendystami i ich rodzicami

W czasie pierwszego semestru na terenie szkoły odbyły się 4 spotkania z młodzieżą, która ubiegała się o otrzymanie stypendium z Unii Europejskiej – „Program stypendialny – Wiatr w Żagle”. Po złożeniu dokumentów i otrzymaniu wykazu uczniów, którym przyznano stypendium odbyły się 2 spotkania informacyjne oraz 4 spotkania z młodzieżą, na których zostały omówione zasady refundowania zakupionych rzeczy. Uczniowie dowiedzieli się również, co można zakupić i jakie dokumenty księgowe powinni przedstawić, aby udokumentować poniesione koszty.

Na terenie szkoły odbyły się także w czasie wywiadówek 3 spotkania informacyjne z rodzicami dzieci pobierających stypendium.

W okresie wypłacania stypendiów stypendyści spotkali się również z pedagogiem szkolnym (koordynator działań stypendium „Wiatr w Żagle” na terenie szkoły) na indywidualnych spotkaniach konsultacyjnych. Spotkania organizowane były w celu szczegółowego omówienia możliwych do zrefundowania w ramach projektu kosztów oraz przeanalizowania wątpliwości i odczuć beneficjentów związanych z projektem.

Zajęcia dodatkowe

Stypendyści mieli również możliwość skorzystania z alternatywnych form spędzania wolnego czasu w wymiarze 22 godzin tygodniowo, w zajęciach sportowo rekreacyjnych oraganizowanych przez szkołę na Sali gimnastycznej i na ściance wspinaczkowej.

Ankiety

Wśród stypendystów i ich rodziców przeprowadzono ankiety dotyczące ich odczuć związanych z realizacją projektu „Program stypendialny – Wiatr w Żagle”.

Ankieta 1

Ankieta została przeprowadzona wśród 18 uczniów pobierających stypendium.
Spośród ankietowanych uczniów 14 osób uznało, iż stypendium pomaga im w zdobywaniu pomocy edukacyjnych natomiast 4 osoby uznały, iż stypendium nie jest im pomocne w tym zakresie.
Dla 4 osób kwota stypendium jest wystarczająca, natomiast 14 osób otrzymywana kwota nie satysfakcjonuje.
Ponadto w omawianej ankiecie uczniowie wskazali następujące plusy otrzymywania stypendium:
- zwrot kosztów zakupu biletu miesięcznego,
- zwrot kosztów zakupu pomocy edukacyjnych,
- zwrot kosztów zakupu stroju sportowego.

oraz minusy:
- dostarczanie faktur,
- nie wypłacanie w terminie stypendium,
- za mało kosztów rzeczy refundowanych,
- za mała kwota stypendium.
Uczniowie przedstawili również w ankiecie swoje propozycje kosztów, które powinno pokrywać stypendium:

- obuwie i odzież młodzieżową,
- wpłaty na komitet rodzicielski i ubezpieczenie,
- koszty wycieczek szkolnych,
- tusz do drukarki i inne części do komputera,
- koszt zakupu programów komputerowych,
- koszty związane z Internetem.

Jednocześnie wszystkie ankietowane osoby zgodnie stwierdziły, iż gdyby miały taką możliwość wzięłyby udział w II edycji „Programu stypendialnego – Wiatr w Żagle”.

Ankieta 2

Ankieta została przeprowadzona wśród rodziców uczniów pobierających stypendium (łącznie ankietowano 18 osób).

15 osób spośród rodziców stypendystów uważa, iż poprawiła się sytuacja materialna ich rodziny w związku z uczestnictwem w projekcie, natomiast 3 osoby są przeciwnego zdania.
Spośród ankietowanych 12 osób uważa, iż projekt wpłynął pozytywnie na wyrównanie szans edukacyjnych uczniów w nim uczestniczących, natomiast 6 osób uważa, że projekt takiego wpływu nie miał.
8 osób uważa, ze projekt przebiega prawidłowo ale są niedogodności w postaci nieregularnych wypłat stypendium, natomiast 10 osób uważa iż projekt nie przebiega prawidłowo.

Rodzice stypendystów w związku z projektem wskazują na następujące problemy:
- brak pieniędzy na zakup rzeczy refundowanych,
- zdobywanie faktur,
- nadmierna biurokracja.

Główne obawy, z jakimi borykają się ankietowani dotyczą nieterminowych wypłat stypendium.
Równocześnie rodzice przedstawili, następujace sugestie:
- skonkretyzowanie terminu wypłat,
- rozszerzenie listy kosztów refundowanych,
- zwiększenie kwoty stypendium,
- zniesienie faktur.